Evaluering av Lync pilot

Pilotperiode er nå avsluttet og vi har mottatt svar på spørsmål som ble sendt ut til pilotgruppe. Konklusjonen av vår evaluering er at systemet har fungert så godt at vi kan starte utrulling av systemet til alle ansatte.

Pilotgruppe har bestått av ca. 50 ansatte fra toppledelse, IT-tjenesten, Prosjekt for desentraliser grunnskoleutdanning, Prosjekt for desentralisert vernepleierutdanning og Prosjekt for arrangement av konferanse for Nettverksuniversitetet.

Under finner dere spørsmål som ble stilt og en sammenfatning av svarene.

Vi har behov for negative og positive tilbakemeldinger på følgende områder:

  • Opplæring
    Svar: Alle som har gjennomført opplæring mener at den har vært ok, og de fleste synes produktet er enkelt å komme i gang med. Noen mener at det kan bli litt vel mye informasjon å fordøye på den timen opplæring varer, og ønsker en sted hvor de kan gå inn å repetere de forskjellige funksjonene.
  • Telefoni
    Svar: Alle mener systemet funger godt til telefoni. Mange tilbakemeldinger på at ringelyd blir for lav på pc i forhold til en vanlig telefon.
  • Møter med videokonferanse og skjermdeling
    Svar: Veldig positive tilbakemeldinger hvor ordene meget arbeidsbesparende, genialt, flott og enkelt å bruke går igjen. Kom Ingen negative kommentarer.
  • Tilgjengelighetsstatus (Precense)
    Svar: Mange som misforsto spørsmålet men de som skjønte hva vi mente var positive og så at verdien av denne ville bli større jo flere som fikk system.
  • Systemet bruk fra pc på arbeidssted.
    Svar: De store flertall mener det har funger veldig bra.
  • Systemet bruk fra pc utenfor arbeidssted.
    Svar: Mange som ikke har forsøkt men positivt fra de fleste som hadde prøvd.
  • Eventuelt andre områder dere ønsker å ta opp:
    Mange ønsker seg trådløst headset, 1 person av de 50 har vært plaget med hardware feil i oppkoblingen mellom pc og headset, noen sier systemet har fungert overaskende bra.

Konklusjon og tiltak i før utrulling.

Konklusjonen ut fra svarene blir at med noen små justeringer er vi klar til å rulle ut til alle ansatte. Følgende tiltak gjennomføres.

  • Vi har justert vår opplæring og har enda mer fokus på de elementære funksjoner.
  • Når utrulling starter er en opplæringsportal med korte videosnutter og beskrivelser på bruk av forskjellige funksjoner i Lync klar.
  • I Lync program bytter vi ringetone fra standard (wayfarer) til den mer tydelige VintagePulse. Vi vil også vurdere å kjøpe inn Dell lydfjøler som settes under skjerm (ca. 200 kr) til de som fortsatt mener lyden er for svak.
  • Vi har ikke funnet et trådløst headset enda som tilfredstiller våre krav til lyd kvalitet og driftsikkerhet. Vi vil teste videre på nyere modeller for å finne et alternativ.
  • Vurderingen av problemet til den ene ansatte med store lydproblemer er at dette er en hardware feil som ikke vil skje hos andre.
Dette innlegget ble publisert i Lync. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s