HINT tester ut løsning for opptak av undervisning og møter.

Vi er nå i ferd med å evaluere en løsning fra Accordent (Polycom) som gir mulighet for opptak og distribusjon av undervisning, møter, screencast m.m. Løsningen sammen med vårt eksisterende Polycom HDX , Tandberg, Lync og eventuelt andre eksterne video/lyd kilder gjør det mulig å få på plass mange av de samme tekniske mål som er definert i UNINETT eCampus prosjekt.

De tekniske målene vi oppnår er følgende:

  • Videokonferanse og WEB møter for ansatte (Fullført med Lync som verktøy)
  • Videokonferanse og WEB møter for studenter (Påbegynt med Lync som verktøy)
  • Streaming av undervisning og møter.
  • Automatiske eller manuelle opptak og distribusjon av følgende innhold:
    – Undervisning og møter.
    Screencast
    Podcast
    – ++
  • Publisering via egen portal eller LMS.

Dette vil bli en enhetlig og fullintegrert løsning med rettighetsstyring via vår AD/LDAP katalog, og med et brukergrensesnitt som hovedkilde for produksjon av materiale. Hovedkilden blir Lync, som alle ansatte bruker daglig til telefoni/samhandling. Vi har derfor stor tro på en utbredelse og bruk som går langt utover de mest ivrige og teknisk oppegående lærere/ansatte.

Accordent løsning består av mange komponenter. Vi vil derfor innføre tjenester gradvis. I første omgang er det manuelle opptak av undervisning via klasserom og screencast vi ser på. Senere vil automatisk opptak og streaming fra våre auditorier være aktuelt. I høst skal vi kjøre pilot mot 3 studier, hvor Accordent løsningen skal være med.

Selv om vi ønsker å bruke Lync i størst mulig grad, er løsningen fleksibel slik at vi også kan kjøre automatisk streaming og opptak fra våre Polycom HDX og Tandberg auditorier. I tillegg kan man laste opp innhold fra andre eksterne kilder slik som for eksempel Camtasia eller videofil, lydfil, flash med mer. Til slutt finnes en dedikert opptaker som kan kobles til andre VGA kilder for opptak og streaming.

Mulighet for fellesløsning

Løsningen er multi domain som betyr at flere Høgskoler og Universitet kunne ha delt en felles media management system for distribusjon av opptak og streaming. Hver enhet ville da fått sin egen portal med design / rettighetsstyring mot sin AD/LDAP. Portal støtter også SAML 2.0 slik at FEIDE integrasjon skal være mulig. Portal kan kjøres via Accordent web eller via deres Sharepoint integrasjon.

Fiktivt eksempel på hvordan flere kunne knyttet seg mot systemet uavhengig av om Lync, Tandberg, Camtasia eller andre produkter benyttes som hovedkilde for opptak.

Lync integrasjon

For oss som kjører Lync er har systemet en plugin mot opptaksfunksjon i Lync. Denne gjør det veldig enkelt for ansatte å publisere undervisning, møter og Screencast direkte fra Lync. Plugin fungerer på følgende måte:

  • Opptak startes i Lync
    – Opptak av møte
    – Opptak av undervisning
    – Opptak av screencast via «Møt nå» funksjon.
  • Når opptak avsluttes dukker Accordent boks opp. De ansatte kan da gjøre følgende:
    – Gi navn og kategorisere opptak.
    – Legge til kommentarer og metadata.
    – Trykke på «Upload my file».
  • Innholdet blir da lastet opp til Accordent media management system

    Alt innhold som lastes opp konverteres til streaming format.
  • Studenter og ansatte med rettigheter til kategori kan nå se på produsert innhold.

    Eksempel på streamet innhold tatt via Lync klient og med bruk av interaktiv projektor.

Vårt forhold til eCampus prosjekt.

Når det gjelder eCampus så ser de nå på følgende adskilte produkter til de samme formål som vi ønsker å oppnå.

Vi velger nå og ikke følge sporet til eCampus på grunn av følgende:

  • Løsningen blir for fragmentert.
    – Vanskelig og tidkrevende å sy produktene sammen til en løsning.
    – Dårlig integrert med våre eksisterende systemer.
    – Brukerne må forholde seg til mange brukergrensesnitt.
  • Det vil bli utfordringer med rettighetstyring og tilgangskontroll.
  • Utfordringer ved samspillet mellom applikasjonene ved oppdateringer.
  • Stor fare for at systemet blir mindre brukt enn ønskelig. Dette på grunn av mange og ukjente brukergrensesnitt og tilgangsutfordringer.

eCampus er inne i en tidlig fase på område og hvis ting endrer seg er vi selvsagt åpne for fellesløsninger. Vi har vært med i prosjektgruppe men velger nå å trekke oss mer tilbake og konsentrere oss om å få en velfungerende lokal løsning. Vi er selvsagt åpne for å motta og dele erfaringer med prosjekt og/eller andre Universitet og Høgskoler.

Dette innlegget ble publisert i Lync, Polycom, SharePoint 2010, Tandberg. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s