Status på forberedelser til bruk av Lync i undervisning.

Vi er nå i full gang med planlegging og opplæring av lærere som skal benytte Lync i undervisningen i høst. Vi starter med to studier på til sammen 100 studenter og 9 lærere. Ved hjelp av disse gruppene vil vi høste erfaringer slik at alle 4000 stundenter får Lync i løpet av 2012.

I innledende møter har vi på IT notert følgende info om utdanningene og deres forventninger til bruk av Lync i undervisningen.

Grunnskolelærerutdanning 1. – 7, deltid. (5 år)

Fakta om studiet kan finnes her

Våre notater om studie.

  • Første gang man prøver ut desentralisert undervisning på studie.
  • 5 år med 75 % fart.
  • 35 studenter som er kvalifisert.
  • 4 lærere som skal bidar i undervisningen.
  • Alle lærere har arbeidssted på Levanger.
  • Kollokviegrupper på 3-4 studenter.
  • Kombinasjon av samlinger, undervisning og praksis.
  • Samlinger vil bli foretatt på Levanger.
  • Veksler mellom undervisning og gruppearbeid.
  • Studenter spredt i hele Nord- og Sør Trøndelag.
  • Stort aldersspenn på studentene.
  • Ønsker å starte forskningsprosjekt på bruk av Lync i undervisning.

Forventninger til Lync.

  • Ønsker live undervisning 2 dager i uken ved hjelp av Lync
  • Studentene gjør gruppearbeid ved hjelp av Lync.
  • Studentveiledning.
  • Mulighet for å lese inn undervisningstimer på forhånd.
  • De tror det vil åpenbare seg nye muligheter når de blir bedre kjent med Lync i undervisningssammenheng.

Vernepleie, bachelorgradsstudium, deltid. (4 år)

Fakta om studiet kan finnes her

Våre notater om studiet.

  • Andre kull i studie som ble etablert i 2011
  • Studiet styres av 1 stilling på Stjørdal.
  • Fagmiljøet er på Namsos.
  • 50 studenter.
    – De fleste fra Trøndelag men også en håndfull fra andre steder i landet.
    – Aldersspenn fra 21 til 58 år.
  • 5 lærere som skal bidra i undervisning.
    – lokalisert på HINT i Stjørdal og Namsos samt på HIST i Trondheim.
  • 2 årlige studentsamtaler.

Forventninger til Lync.

  • De  mener Lync vil bli svært viktig på grunn av stor geografisk spredning av ansatte og studenter.
  • Ser store muligheter i oppfølging av studentene.
  • Kollokviegrupper.
  • Introduksjonsforelesning via Lync
  • Starte forsiktig med ordinær undervisning via Lync.
  • Forhåndsopptak av undervisningstimer.

Studienes ønsker og behov vil helt sikkert endre seg etter hvert som de får erfaring med Lync i undervisningen.

Opplæring av ansatte og studenter.

Aktuelle lærere har som alle ansatte fått grunnopplæring i Lync og har siden før påske benyttet verktøy til telefoni og samhandling. De fleste er derfor rimelig trygg på de vanligste funksjoner.

IT-tjenesten sin opplæringsgruppe skal jobbe tett inn mot studiene slik at lærerne blir trygge på å kjøre undervisning via verktøy. Opplæringsgruppe består av en it-ansatt per studiested, hvor to av fire har pedagogisk bakgrunn. De benyttet selv Lync til undervisning i bruk av Lync til 31 grupper av 400 ansatte før påske. Vi ønsker at lærene blir så flinke i Lync at de selv foretar opplæring av studenter i bruk av verktøy. Som et supplement vil vi trolig gjøre følgende: Lage en web side med korte opplæringsvideoer, bruke Junglemap og spille inn en introduksjonsvideo.

I dag arrangerer opplæringsgruppe en heldags Lync workshop for aktuelle lærere på grunnskolelærerutdanningen. De startet med en felles gjennomgang før alle via pc på sitt kontor får prøve ut hvilke muligheter som finnes i plattform. Vernepleie vil kjøre tilsvarende før ferien.

Muligheter prosjektet ser med bruk av Lync i undervisning.

Lync er et veldig innholdsrikt produkt og sammen med Polycom Accordent løsning er det bare fantasien som setter en stopper for bruksområder. Vi må likevel starte forsiktig med de elemeneter i Lync vi er trygge på teknisk, og det vi tror kan være mulig for en lærer uten stor it-kompetanse å styre selv. Følgende områder tror vi kan komme innenfor denne kategorien:

  • Live undervisning og opptak via Lync (webmøte og opptak)
    – Alle studenter er med fra hjemsted via Lync klient med lyd og bilde.
    – Lærer sitter på sitt kontor via egen pc.
    – Deling av PowerPoint, White Board, spørreundersøkelse, skjerm osv.
    – Tegnebrett koblet til pc hvis de ønsker dette for å skrive på Lync Whiteboard.
    – I en forelesning spør student via chat og lærer kan svare når det passer.
    – Diskusjoner og spørsmål tas også ved hjelp av lyd og bilde.
    – Ekstern gjesteforeleser via Lync attende klient (gjesteklient)
    -Opptak via Lync og dirstribusjon av undervisning via Accordent Lync plugin.
  •  Forhåndsinnspilt undervisning via Lync (Screencast)
    – Lærer kjører opptak fra sin PC via “Møt nå” i Lync.
    – Publisering via Lync plugin til Accordent portal/depot.
    – Studenter ser opptak via Accordent portal/depot (Lenke via Fronter)
  •  Kollokviegrupper via Lync (webmøte)
    – Studenter sitter på hjemsted og jobber sammen i grupper
    – Diskuterer via lyd og bilde
    – Deler dokumenter, Whiteboard, programmer osv.
    – Kan trekke inn lærere eller andre studenter når de er tilgjengelig i Lync.
  • Studentveiledning via Lync. (webmøte)
    – Stundentsamtaler med enkeltstudenter.
    – Veiledning i gruppearbeid.
    – Annen veiledning.

Senere vil vi introdusere flere former slik som.
– Bruk av smartboard og interaktive prosjektorer mot Lync.
– Live streaming undervisning fra auditorier via Accordent løsning.
– Automatisk opptak av undervisning fra auditorier via Accordent løsning.
– Live undervisning mellom flere auditorier og mot studenter eksternt via Lync klient.
– Dokumentdeling via Office 365
– +++

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s