Studentevaluering i bruk av Lync til undervisning.

Grunnskolelærerutdanningen hadde uke 40 en fysisk samling hvor de blant annet evaluerte Lync som undervisningsverktøy. Studiet er en pilot i bruk av verktøy hvor oss på IT, lærerne og studentene får erfaringer og gjør justeringer underveis. Vi er derfor overasket over hvor positiv stemningen var til Lync i undervisningen. Dette er lovende i forhold til senere å tilby løsningen til flere studier.

Tema: Undervisning over Lync.

  • Det ble gitt ros til lærerne for at vi i løpet av kort tid er kommet godt i gang
  • Studenter opplever at undervisningen fungerer og er gjennomgående godt fornøyde.
  • Det ble understreket at vi må utvikle kommunikasjonen slik at den blir ennå bedre.
  • Gode erfaring er med arbeidsmåten der oppgaver introduseres, studentene arbeider – og så blir det en omfattende og god oppsummering ledet av lærer.
  • Variasjon gjennom dagen er viktig. Råd om mer tid med lærer.
  • Det ble gitt ros for bruk av interaktiv tavle (e-Beam) i norskundervisningen. Det ble opplevd som noe som utvider og forbedrer kommunikasjonen. Slike muligheter som kan gi variasjon og bedre kommunikasjon ble hilst velkommen.
  • Det er en utfordring at læreren ikke kan se studentene som gruppe (sammenlignet med klasseromsundervisning). Samtidig ble det sagt at denne måten å undervise på er både utfordrende og spennende. Lærerne ønsker tips til hva som kan utvikles og forbedres.
  • Det har vært noe frustrasjon over prosedyre og tidsbruk for å komme inn etter å ha falt ut av Lync. Dette skal nå være forenklet.
  • Det har noen dager blitt brukt for mye tid på å hente opp dokumenter som skulle deles. Vi burde se etter muligheter for å gjøre dette bedre.
  • Kommunikasjonsmulighetene ble oppfattet som gode, men behovet for disiplinert opptreden ble understreket. Vi bør kunne få se alle i løpet av dagen og mute lyden under presentasjoner.
  • Bruk av opptak ble etterlyst og diskutert. Vi skal prøve ut dette etter hvert, men det ble understreket at opptak av hele dager vil gi lite mening.
  • Behovet for et betydelig innslag av lærerledet undervisning ble understreket. Det kom ønske om mer tid med lærer og mindre tid til gruppearbeid.
  • Det kom ønske om at oppgaver som ble gitt ble avrundet med en lærerstyrt oppsummering/avrunding. Oppgaver bør ikke bli ”hengende”.
  • Det ble gitt ros for at støtteark til undervisningen var lagt ut i norsk. De ble oppfattet som nyttige. Det kom ønske om tilsvarende i pel.
  • Dokumenter som skal støtte opp under undervisningen bør legges ut tidlig. Senest dagen før. Det må være tid til å skrive ut dokumenter slik at det kan være enkelt å notere på disse.

Gruppearbeid over Lync

  • Gruppene er aktive også utenom tidspunktene for organisert undervisning. (studentene ser i Lync klient om medstudenter er pålogget) 
  • Det er enighet om at gruppene er til stor hjelp.
  • Gruppene er nå noe endret etter erfaringer gjennom de første ukene.

Teknologien

  • Noen hadde opplevd frustrasjon over å bli ”kastet ut” av Lync-samtalene.
  • Behovet for muting av lyden under presentasjoner.
  • Mulighetene for løsning for Mac ble etterlyst. Trolig er en løsning på plass innen noen uker.
  • Problemer med noen av headsettene ble tatt opp.
  • Det ble gitt tips om å bruke headsettene bare på ett øre da det ble ubehagelig å ha det på begge ørene over lengre tid.
  • Det ble oppfordret til bruk av opptak.
Dette innlegget ble publisert i Lync. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s