Opplest fravær er klar.

I forbindelse med overgang til Lync har vi stort sett fått godord for at ting har blitt til det bedre. En sak som har skapt og skaper frustrasjon er manglende opplest fravær funksjon. Denne har vi nå endelig fått på plass via en løsning fra Competella som heter Availability Voice Agent.

Via Lync (Exchange UM) får alle ansatte sin personlige telefonsvarer hvor meldingene sendes til Lync og e-post. I tillegg er det mulig å sette opp egne svarermeldinger ved ferie og lengre fravær. Likevel har det for de fleste ansatte vært et stort savn at Lync ikke henter informasjon fra Outlook kalender og gi beskjed når de er tilbake. 

På oppleste fravær løsning før Lync måtte brukerne huske å legge inn koder i e-post tittel for at meldingen skulle bli lest opp. Dette kunne være FER: for ferie TJ: for tjenestereise osv. I Competella løsningen leses alle kalender oppføringer hvor du ikke er definert som ledig, noe som vi tror er en enklere og bedre løsning for de ansatte. Ulempen er at man ikke får detaljert informasjon om hvor personen er. Vi tror det viktigste for innringer er informasjon om når person er tilbake og ikke utfyllende info om hvor de befinner seg. I etterkant av meldingen får innringer mulighet til å legge inn melding på den ansattes Lync svarer eller bli satt over til sentralbord. Sentralbord har full tilgang til alle ansatte sine kalendere.

Availability Voice Agent er en tjeneste som installeres på vår eksisterende Competella server hvor vi allerede kjører tjenester for sentralbord, mobil status og routing agent. På Lync klient trenger man bare å endre telefonsvarer til den nye agentens sip adresse.


I Lync innstillingene går man til viderekobling og legger til sip adresse på nytt nummer eller kontakt.

Løsninger er nå klar til bruk og under er tre eksempler på meldinger i forskjellige situasjoner. Stemmen som leser opp det meste av meldingen er en norsk damestemme, mens navn og tidspunkt fra kalender leses av Lync text to speech.

Ingen møter i kalender, men tar ikke telefonen før svarer slår inn.
Kay Morten Myrbekk er ikke tilgjengelig for øyeblikket. Ønsker du å legge igjen en beskjed i talepostkassen, si talepost eller trykk 1. Ønsker du å snakke med sentralbordet, si sentralbordet eller trykk 2

Møte samme dag.
Kay Morten Myrbekk er i et møte og er tilbake på kontoret i dag 09:30. Ønsker du å legge igjen en beskjed ……

Møte over flere dager.
Kay Morten Myrbekk er i et møte og er tilbake på kontoret torsdag 09:00. Ønsker du å legge igjen en beskjed ……

  • Hvis innringer ikke legger igjen en beskjed eller viderekobler til sentralbord får ansatt tapt anrop melding i sin Lync og Outlook.
  • Hvis innringer legger igjen en beskjed vil talepost kunne høres i Outlook og Lync klient til ansatt.

På en måte kan vi si at vi får det beste fra to verdener her. Opplest fravær med mulighet for viderekobling til sentralbord, samtidig som ansatte med bærbare pc’er fortsatt har med seg talepost og tapte anrop hvor de er. Ansatte kan nå være trygge på at innringer får beskjed når de er ledig og trenger ikke å føle at de må ringe tilbake med en gang.

Dette innlegget ble publisert i Competella, Lync. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s