Lync er et meget effektivt verktøy til internopplæring.

Ved innføringen av nytt intranett ble opplæringen gjennomført via Lync hvor det på to sesjoner deltok 155 ansatte. Deltakerne fra våre 4 campus og kursholder fra campus Namsos, deltok alle fra sitt «kontor» via egen datamaskin. Selv med så store grupper fungerte opplæringen som vi ser det meget godt. På 2 timer har nesten halvparten av våre ansatte fått innføring i systemet, uten at det har kostet HINT en krone i reiseutgifter eller tapt arbeidstid utover varigheten på kurset.

Forrige gang vi benyttet Lync i stor skala til internopplæring var ved innføringen av Lync for ansatte. I tillegg til opplæringen var et av formålene den gang å avdekke eventuelle PC/bruker problemer relatert til Lync, og vi begrenset derfor gruppestørrelsen til maks 20 stk.

Ved innføring av nytt intranett tok vi sjansen på å sende ut to Lync møteinnkallinger hvor ansatte kunne velge alternative tidspunkt. «Oppmøtet» ble en del større enn forventet og dag 1 deltok 75 ansatte mens dag 2 deltok 80 stk. Hvem som ble med fra kontoret, hjemmekontor eller andre steder vet vi ikke, men det har heller ingen betydning annet enn for de ansattes valgmuligheter.


Opplæring dag 2 med til sammen 80 deltakere.

Med så store grupper kreves det struktur og styring for at det skal fungere. Kursholder gjorde det på den måten at de ansatte kunne stille spørsmål via chat. Han stoppet når det passet i forhold til gjennomgangen og svarte på spørsmålene som var kommet inn. Etter gjennomgangen var ferdig ble det også åpnet for å stille spørsmål muntlig.

Skal vi dømme på antallet ansatte som stilte spørsmål var det ikke noe problem med engasjementet. Vi har i etterkant fått gode tilbakemeldinger fra de ansatte på opplæringsformen. En tilbakemelding gjenspeiler trolig det mange mener. «Under leksjonen hadde jeg kursholder for meg selv på skjermen, og hadde ikke noe forhold til hvor mange som var med på opplæringen.»


Fra vCampus internopplæring dag 2 med 80 deltakere.

Hvis vi skulle ha kjørt intranett opplæringen på tradisjonelt vis via klasserom er vi rimelig sikker på følgende.

  • Oppmøtet ville vært mye lavere.
  • Ansatte ville brukt mer av sin arbeidstid til kurset.
  • Det ville blitt mye mer administrasjon for kursholder.
  • Utbytte for hver enkelt ansatt ville trolig ikke blitt mye høyere.
Dette innlegget ble publisert i Lync. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s