Lync 2013 mobilklient i hverdagen

LyncMobileMed Lync 2013 har det kommet klienter for de fleste mobile enheter. Vi har testet disse for iPad, iPhone, Windows Phone og Android som observatør av undervisning. Klientene har fungert godt både på trådløst og 3G nett, men vi har vært i tvil om hvor nyttig de har vært på små mobilskjermer. På tjenestereise til Fosen fikk undertegnede for første gang anledning til å prøve mobilklienten i et reelt møte og det var overaskende hvor god møteopplevelsen ble.

Lync møter har frem til nå blitt gjennomført på min PC da det har vært det mest praktiske. Denne gangen var jeg på vei hjem fra Fosen og hadde bestilt mat på et spisested når jeg kom på at det var tid for et møte. Det var hverken tid eller spesielt praktisk å starte min PC, og jeg deltok derfor via min Windows phone på 3G nett med lyd tilkoblet ørepropper.

Møtet startet med en presentasjon hvor presentatør var i et klasserom vi har satt opp med utstyr for Lync overføring. Lyden og video var god og jeg kunne bytte mellom videobilde og presentasjon. Hvis det ble liten tekst kunne jeg zoome inn på vanlig Smartphone vis med to fingre. Litt overasket kunne jeg konstatere at jeg følte jeg ikke gikk glipp av noe, selv om videobilde og presentasjon ville ha sett bedre ut på en større enhet.

Etter maten beveget jeg meg bort til fergeterminalen med telefonen i lomma, mens jeg fortsatte å høre det som ble sagt. Til slutt ble det diskusjonsrunde hvor jeg også hadde et innspill. Jeg fjernet demping på mic og det jeg sa ble fanget opp i høyttaler i klasserommet på HINT. Det var ingen problem å delta i diskusjonen fra den mobile enheten. Alt i alt en positiv opplevelse som vil helt klart være et alternativ ved andre møter på reisefot.

Jeg brukte Windows phone, men ut fra tester regner jeg med å ville fått en like positiv opplevelse på iPhone eller Android enhet. Nettbrett koblet mot 3G eller Wifi ville trolig gitt en tilnærmet like god opplevelse som klient for PC eller Mac.

Ved tiligere tester har mobilklient fungert bra i bil som passasjer mellom Stjørdal og Trondheim og på NSB sitt gratis trådløst nett. Hvor praktisk og godt det er i reelt bruk slike steder gjenstår å se.

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

