Tanker om Lync i møterom.

tenkerAlternativene for i Lync møterom er mange med priser fra noen få tusenlapper opp til 200.000. Brukervennlighet, pris og driftsstabilitet er i fokus for oss og i artikkel vil vi oppsumere fordeler og ulemper med de forskjellige løsningene. Disse vurderingene ligger til grunn for vår standardløsning som vil bli beskrevet i neste artikkel.

I Lync markedet må man følge med da det stadig kommer nytt, bedre og billigere utstyr. Vårt mål er på sikt å utstyre alle gruppe- og møterom med utstyr for sending og mottak av Lync og vi har frem til nylig ikke funnet noen optimal løsning på hverken pris, brukervennlighet eller stabilitet. Her er våre erfaringer med forskjellig utstyr de siste årene hvor vi vurderer i rekkefølgen vi fikk tilgang til utstyret.

Polycom Roudtable

Roundtable ble opprinnelig laget av Microsoft 2007  og ble i 2008 kjøpt opp og videreført av Polycom. Første versjon CX5000 som vi kjøpe noen få av viste seg i bruk å ha for dårlig lydkvalitet. På CX5000 HD ble dette løst og de kommer nå med versjoner med enda bedre lyd og bildekvalitet med betegnelsene CX5500 og CX5100. Vår vurdering gjøres ut fra våre erfaringer med CX5000 HD, men trolig vil mye av det samme gjelde på de nye modellene.

Prisen på CX5000 HD er ca. 30.000 kr. per enhet og de nye enhetene ligger trolig i samme prisnivå.

PolycomCX5500
Polycom CX5000 HD

PolycomCX5500
Nye Polycom CX5500 og 5100.

Fordeler:

  • Meget godt videobilde hvor mottaker får både nærbilde av active speaker og oversiktsbilde av rommet.
  • God lyd som dekker store møterom med de to ekstra mikrofonene.
  • Forholdsvis lav pris når man har annet utstyr som skjerm/prosjektor og PC i rom.
  • Fungerer godt i rom når man følger anbefalt oppsett.

Ulemper:

  • I møterom blir det ofte helt feil med prismekameraene i forhold til kommunikasjon med de eksterne.
    – Ved større ovale møtebord ser ofte mottaker man snur seg bort, når man faktisk ser på video av den i andre enden.
    – Et roundtable oppsett i større rom krever også skjermer på begge sider for optimal møteopplevelse. Dette blir både for komplisert og dyrt. Anbefalt oppsett ser du her
  • Tar for stor plass på møtebordene som fører til at brukerne ofte flytter på utstyret.
  • Ingen komplett løsning med PC og skjerm.
  • For ofte supportsituasjoner på grunn av antallet knapper og muligheten for å koble fra ledninger.

Konklusjon:
Det er ingen løsning som slår mottakers opplevelse av et møte med Roundtable i et optimalt satt opp møterom. Siste styremøte viste hvor bra møteopplevelsen ble med Roundtable, men da foregikk diskusjonene over bordet uten at de så noen deltakere på nett. Dessverre krever vanlige møter for kompliserte og dyre løsninger med flere skjermer. Samtidig opplever vi også mye brukerfeil som skyldes for mange knapper og ledninger, samt at vi ikke har vært flinke nok til å skjule kablene.

Vi kommer fortsatt til å beholde CX5000 HD versjonen til enkelte formål som «streaming» av styremøter. Utstyret vil ellers flyttes til mindre rom med oppsett som vist på bilde under for best mulig møteopplevelse. CX5000 versjonen har så dårlig lydkvalitet at denne kommer vi trolig til å kassere.
RoundtableOptimal
Et optimalt oppsett med Roundtable med kun en skjerm.

Polycom HDX 7000 og 8000 med Lync kodek
I en tidlig fase gjorde vi forsøk på å få vårt tradisjonelle AV utstyr til å snakke med Lync. Utstyret kom med Software oppdateringer slik at vårt Polycom utstyr kunne snakke direkte med Lync.

Fordeler:

  • Utnytte eksisterende investeringer.
  • God lyd og bildekvalitet.

Ulemper:

  • Skjermdeling fungerte ikke fra Lync til Polycom.
  • Brukerne måtte gjøre ting på en annen måte enn ved Lync.

Konklusjon:
Skjermdeling er så essensiell del av Lync at uten denne var det helt uaktuelt. Nå begynner det å komme 3 part løsninger hvor også dette er mulig, men utstyret er nå så gammelt med dyre vedlikeholdsavtaler at vi trolig utfaser det på sikt. Samme gjelder vårt Cisco (Tandberg) utstyr hvor det frem til 3 part alternativet som er her nå kun var mulig med kobling via en Gateway løsning. Skjermdeling fungerte heller ikke mot denne løsningen fra Lync.

Polycom CX 7000
En Lync produkt levert av Polycom for et par år siden. Denne leveres med et embeded Windows OS med en tilpasset Lync klient. Det kan leveres med Polycom Eagle eye kamera eller en billigere versjon. Enheten fungerer helt likt som en Lync klient og er derfor ikke fullverdig kompatibel med AV verden til Polycom eller andre leverandører.

Prisen pr. enhet er avhengig av konfigurasjon, men i størrelsesorden 40-50.000 kr.


polycom-cx7000-photo-01

En god video som viser hvordan systemet fungerer finner du her.

Vi har testet systemet et par ganger, men ikke i eget hus. Våre vurderinger av systemet er følgende.

Fordeler:

  • Integrert system med stor brukervennlighet.
  • God kvalitet på lyd, videoutstyr og annen hardware.
  •  Optisk zoom på kamera.

Ulemper:

  • Selv om prisen er lavere enn Lync room system blir det for dyrt med tanke på antallet rom vi ønsker.
  • Løsningen inkluderer ikke skjerm/prosjektør.
  • Stor PC enhet som ikke enkelt lar seg integrere.
  • Skuffende at utstyr ikke gir full komplatiblitet mellom denne og annet Polycom AV utstyr.
  • Gammel teknologi som nå erstattes med Lync room system konseptet.

Konklusjon:
Hovedgrunnen til at vi ikke har valgt å gå til innkjøp av denne løsningen er pris. Denne løsningen kom tidlig på banen som et godt alternativ, men har nå trolig utspilt sin rolle ved introduksjonen av Lync room system.

Logitech BCC950 ConferenceCam
Logitech kom på markedet med dette som et friskt og billig pust som kunne egne seg også i møterom.

logitech-bcc950-3
Logitech BCC950

Prisen var kun ca. 2000 kr som gjorde vi så muligheten til utrusning i alle møterom. Her er våre erfaringer fra testene.

Fordeler:

  • Meget billig.
  • Bra kvalitet på video og lyd.
  • PTZ kamera.
  • Styring på fjernkontroll eller enhet.

Ulemper:

  • Krever stasjonær PC i rom eller bærbar datamaskin til deltaker.
  • I møterom med litt størrelse må enhet stå midt på bord for best mulig lyd.
    – Det blir da for mye styr for å få den som snakker i bilde.
  • I små møterom kunne utstyret fungert godt, men det er for sårbart med bevegelige deler og kamera som det skal lite til løsner fra festet.
  • Det kunne fungert som personlig utstyr til «mobile brukere», men enheten blir litt for stor å ta med på tur.
  • Selv om det er god høyttaler er mikrofon mye dårligere på denne en Jabra speak 410/510. Forøvrig er det ingen bordhøytalere som er i nærheten av disse Jabra modellene.

Konklusjon:
Denne modellen måtte vi etter kort tid slå fra oss som et seriøst alternativ. Vi har derimot nylig under NDA betingelser sett Logitech sin nye versjon som lanseres tidlig neste år. Uten å si for mye er dette noe helt annet, med profesjonelt utstyr til både video og lyd. Veiledende priser er også utrolig lave i forhold til hva man får og denne er et meget seriøst alternativ. Det eneste vi ikke fikk sjekket på testen var kvaliteten på mikrofonene, men ut fra kvaliteten på enhet så det lovende ut.

Lync room system
Microsoft har selv sett utfordringene kundene har hatt med å finne gode løsninger i møterom. De har derfor lansert en ny løsning kalt Lync room system i samarbeid med leverandører. Leverandørene må forholde seg til strenge retningslinjer slik at brukeropplevelsen blir mest mulig lik uavhengig av leverandør. Med standarder på plass får leverandørene litt mulighet til å spille på sine styrker. Foreløpig er det Smart og Crestron som har lansert og Polycom kommer om ikke lenge med sin løsning. Smart konkurrerer på sine gode skjermer og pennteknologi, mens Crestron gir mulighet til å styre andre enheter i rommet. Hva Polycom eventuelt ønsker å fokusere på er ikke kjent. Les mer om godkjente modeller her

Lyncroomsystem
Lync room system

Prisen for utstyret er fra ca. 100.000 med en skjerm til over 200.000 for toppmodellene med to skjermer.

Vi har foreløpig sett og prøvd Smart sin toskjermsløsning. Med både bukerens og teknikerens briller var dette en meget bra opplevelse. Flott og tiltalende utstyr med en meget lav brukerterskel for å komme i gang med møter. Her er våre vurderinger av systemet.

Fordeler:

  • Visuelt meget tiltalende.
  • Meget brukervennlig med møtet kun et klikk unna.
  • Like brukervennlig å ta i bruk Whiteboard i Lync møte eller kun til bruk i rommet.
  • Utstyret skrudde seg automatisk på når man gikk inn og av når det ikke var aktivitet i rom.
  • Embeded OS som var låst ned for stabilitet.
  • Meget god lyd i de seriekoblede høyttalerne på bord.
  • Mic enhet på høyttaleren ga meget god lyd fra rom.
  • Kan kobles mot Roundtable slik at man også ser den som presenterer ved skjerm. Usikker på om dette kun er mulig mot Polycom sin modell eller alle modellene.

Ulemper:

  • For høy pris til at vi kan få en stor utbredelse hos oss.
  • Selges som en enhet som trolig gjør det lite modulært, med tanke på å bytte komponenter for å følge den teknologiske utviklingen.
  • Fare for at det er litt tilbake til den gamle traurige AV verden hvor man måte «slite» med dyrt utstyr lenge etter det var modent for utskiftning.

Konklusjon:
Opplevelsen av å gå inn i et rom med Lync room system var som forelskelse ved første blikk. Hadde vi hatt ubegrenset med penger ville det vært meget fristende både med tanke på oss på IT og brukerne å kjøpe et stort antall av disse enhetene. Heldigvis har vi ikke det og må ta en litt mer kritisk gjennomgang av de offentlige midlene. Realistisk sett vil det med denne prisen kun bli unntaksvis vi kjøper inn denne typen. Vi får se hvordan konkurransen mellom de forskjellige leverandørene presser prisene til et «akseptabelt» nivå.

Vaddio Group/Huddle station
Vaddio har nylig kommet med en spennende løsning som heter Group station og Huddle station. Denne består av profesjonelt kamera og lydutstyr samt muligheten til å koble BYOD utstyr til skjermen. Lync så vel som annet konferanseløsninger skal fungere like godt mot løsning. Med stadig mer mobile enheter hvor Lync også følger trenden er dette en inovativ nykommer. I tillegg har den mulighet for streaming av video og lyd.  Les mer om Huddle/Group station her og se en video hvordan systemet fungerer her Vi har ikke testet eller sett utstyret i aksjon.

VaddioGroupStations
Bruker av Vaddio Group station med sitt nettbrett.

Prisen er avhengig av konfigurasjon, men ca. 30.000 kr. er en pekepinn.

Fordeler:

  • Ansatte, studenter og eksterne kan koble til det utstyret de har med videokonferanse systemet de bruker.
  • Profesjonelt PTZ kamera, mikrofon og høyttaler.
  • Streamer MJPEG video og PCM audio med universelle drivere.

Ulemper:

  • Ikke beregnet for utstyr med fast datamaskin.
  •  Usikker på brukervennligheten med så mange tilkoblingspunkter.
    – Kan være bra, men vi har ikke fått testet.
  • Selv om prisen ikke er avskrekkende er det en del kroner pr. rom.

Hvor går veien:
I utarbeidelsen av denne artikkelen som har tatt litt tid har det gått opp noen lys som gjør at vi har funnet en optimal løsning for oss. Les mer om denne i neste blogg artikkel som kommer senere.

En annen viktig sak i forbindelse med Lync i møterom er muligheten for å koble opp mot tradisjonelt AV utstyr. Vi har mye gammelt AV utstyr vi gjerne vil bli kvitt, men som må bestå til vi finner en løsning. Atea Meetnow er en tjeneste vi hvor vi tester en Beta versjon nå. Her fungerer lyd, bilde og skjermdeling mellom Lync, AV utstyr, Jabber og andre Software og Hardware løsninger. Foreløpige tester ser meget lovende ut og vi håper dette kan bli den løsningen som endelig gir oss muligheten til å koble Lync med resten av verden.

Dette innlegget ble publisert i Lync, Polycom, Tandberg. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s