MOOC med nærhet til kunnskap.

E-learning1MOOC er for tiden det store ordet som er på alles lepper. For enkelte utdanninger hos oss som for eksempel økonomi  kan vi kanskje rendyrke denne formen. For  profesjonsutdanningene vil det trolig gå ut over kvaliteten, men vi kjører i dag et konsept hvor vi oppnår stordriftsfordeler samtidig som studentene beholder sin nærhet til kunnskap. Vi har ca. 80 fremtidige barnehagelærerne som studerer hjemme spredt rundt i store deler av Trøndelag, samtidig som de har lærere og medstudenter tett på seg og praksis ved barnehager i sitt nærområdet. En stor del av teorigjennomgangen blir gjennomført ved fellesundervisning hvor de 3 klassene deler på en lærer.

Med en overveldende respons på den nye fleksible barnehagelærerutdanningen  måtte studiet ta en seriøs vurdering på om det var kapasitet til å ta inn det store antallet kvalifiserte søkere. Ved hjelp av nytenkning og smart bruk av teknologi tok de sitt samfunnsansvar på strak arm og foreløpig ser det ut til å gå fint. Vi håper på de samme gode erfaringer som tilsvarende nettstudier vi kjører i mindre skala. Her er frafallet lavere enn ved tilsvarende campusstudier og resultatene bedre.

Dagene med undervisning starter og slutter i grupper med klassenes kontaktlærer. Her har de dialog som gjør at hver enkelt blir sett ved opprop, svar på spørsmål, refleksjon og andre relevante tema som egner seg best i mindre grupper. Den største delen av dagene består av fellesundervisning og gruppearbeid. Teknisk så finnes det et Lync felles klasserom, et klasserom for hver av de 3 klassene og et antall grupperom hvor studentene samarbeider. Undervisning blir tatt opp for studenter som er forhindret til å delta eller til repetisjon.

Klasserom
Klasserom og grupperom samt tilgang til videoopptak av forelesninger.

Ved oppstart og avslutning i klassene foregår den meste av kommunikasjonen med lyd og bilde. I de store fellesundervisningene er studentene ofte mer komfortabel med å bruke Chat. På faglige spørsmål kan de få svar på Chat fra medstudenter, via lyd og bilde fra hovedlærer eller eventuelt på Chat fra en av de andre lærerne hvis de er pålogget. Sett fra utsiden kan det se ut til å være mer toveis kommunikasjon og flere som deltar enn ved tradisjonelle auditorieforelesninger.

stand-out-from-crowd-300x276
Myten om at en student som ikke er på campus automatisk blir dårligere fulgt opp og mindre sett stemmer ikke. Studentene føler seg sett og hørt og lærere rapporter at de ofte føler de kjenner studentene på nett bedre enn de på campus. Dette kommer trolig av at man med teknologien får mer «ansikt til ansikt» tid med hverandre samtidig som fysiske samlinger brukes til samarbeidsaktivitet i stedet for undervisning. 

Gruppearbeid foregår i og utenfor undervisningstiden og veiledning gjøres enkelt ved at lærer blir med i Lync gruppesamtale. I tillegg har klassene som er delt i geografiske regioner en ukesamling hvert semester hvor de 3 lærerne drar ut til hvert sitt regionale samlingspunkt. Kanskje mer fornuftig at HINT betaler reise og opphold i en uke for 3 ansatte enn at 80 studenter betaler for sin reise og opphold til HINT på Levanger?

Med undervisning, gruppearbeid, praksis, veiledning og samlinger i nærheten gir denne formen for utdanning fleksibilitet som gir studenter i alle aldre med og uten forpliktelser muligheten til å bli hjemme mens de tar utdanning. Samtidig er sjansen da trolig mye større for at utkantstrøkene får beholde ressursene når de er ferdig utdannet. Med et skrikene behov etter kvalifisert personale i utkanten vil dette trolig være til god hjelp. Samtidig kan vi med Lync og annen IKT effektivisere slik at vi trolig øker kapasiteten uten at det går utover nærhet og kvalitet.

På sikt kan vi kanskje øke kapasiteten ytterligere og beholde kvaliteten uten at det er nødvendig med flere lærerkrefter. Eksempler på dette er:

  • Enda større fellesundervisninger på nett.
  • Samkjøring av undervisning til de på campus og nett. (Blended Learning)
  • Gjenbruk av forhåndsopptak av undervisning.
  • Tilbakemelding på arbeidskrav via screencast i stedet for skriftlig.
    – Den som gir tilbakemelding kan spare mye tid og den som mottar opplever som regel at tilbakemeldingen er bedre.
  • Studentassistenter som gir tilbakemelding på arbeidskrav
    – Lærere tar kun stikkprøver.
  • Alle studenter må gi tilbakemelding på et antall arbeidskrav for å få tilbakemelding på eget arbeidskrav. (Peer review)
    – Lærere tar kun stikkprøver.
  •    Osv.

Andre studier ved HINT har tatt i bruk alle punktene over unntatt peer review.

Hvis vi alltid har fokus på at kvaliteten skal være minst like god og tar hensyn til studentenes behov for nærhet, kan vi ved hjelp av teknologi spre kunnskapen i et større volum til folket der de bor og der behovet er størst. I dag er det et meget stort behov for å øke andelen faglærte innen barnehage, skole og helse samtidig som behovet er minst like stort på etter- og videreutdanning.

I delrapporten som nylig ble presentert fra regjeringens MOOC-utvalg ser man at utvalgets forståelse av MOOC i kapitel 5.1.1 at vår fleksible barnehagelærerutdanning trolig kommer innenfor definisjonen.

Dette innlegget ble publisert i Lync. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s