Test av Lync Persistent Chat.

ChatSom et verktøy for å få ned antallet e-post og forbedre gruppekommunikasjon har vi en periode testet ut Lync persistent Chat. Tjenesten er godt integrert i Lync og har teknisk fungert fint, men har dessverre ikke blitt noen suksess. Utfordringene vi har med e-post i vår organisasjon består derfor fremdeles, men vi har et håp om at en bedre integrering av sosiale tjenester hos MS i fremtiden vil gjøre situasjonen bedre.

E-post er i mange tilfeller en ineffektiv kommunikasjonsform, samt antallet mange mottar tar fokus bort fra deres primære arbeidsoppgaver. Bakgrunnen og vårt mål med testen av Lync persistent Chat kan leses her

Installasjon og konfigurering av tjeneste
Vår enterprise Lync avtale inkluderte også lisensiering for persistent Chat. Vi fikk teknisk bistand av en ekstern leverandør til å sette opp tjeneste. Lync tjenesten i enterprise miljø må kjøre på en egen virtuell server, men det var ingen utfordringer med installasjon og grunnkonfigurasjon. Etter tjeneste var satt opp konfigurerte vi den selv hvor vi hentet det meste av kunnskapen her Dette gikk også helt smertefritt og vi hadde tjeneste oppe å kjøre i løpet av en arbeidsdag.

Test av tjeneste
Vi opprettet en Chat gruppe for vår IT-tjeneste og en i et pågående prosjekt hos IT-tjenesten. Tanken var spesielt vårt Helpdesk personalet som er spredt på flere campus kunne bruke tjeneste ved spørsmål og diskusjoner hvor også personell på andre grupper kunne bidra. Denne kommunikasjonen gikk for en stor del via e-post til alle på IT og kunne i mange tilfeller fyller postboksene i «Svar til alle» diskusjoner hvor kun et fåtall deltar. Samme tanken i en mindre skala var det med prosjektet som fikk tilgang.

PersistentChat
Chat rom som ble brukt i test

Det ble gitt informasjon om målet med tjeneste og opplæring via Lync mot alle ansatte på IT. Brukerterskelen var lav da det fungerer tilnærmet likt Chat funksjonaliteten i Lync. I tillegg ble det ved tre anledninger i testperioden gitt påminnelse om bruk av tjeneste.

Tjenesten ble litt brukt til å begynne med, men aktiviteten døde fort. Den største utfordringen var at det i Chat rom ikke var mulig å lage egne tråder for diskusjoner. All aktivitet kommer som vanlige Chat meldinger under hverandre. Derfor ble det et sammensurium av spørsmål og svar hvor man ikke visste hvem som hadde svart på hvilket spørsmål. Persistent Chat ble derfor raskt et system de ikke så nytten av og e-post kommunikasjon hvor man har bedre oversikt over dialogen fungerte bedre. Tanken med Persistent Chat er sikkert at hvert Chat rom skal være en tråd, og at man enkelt kan lage nye. Dette blir for tungvint og fungerer ikke i praksis.

Konklusjon
Tjenesten fungerer fint teknisk og er godt integrert med Lync. Den skulle derfor ha alle forutsetninger for å bli brukt, men mangler som vi ser det funksjonalitet. Hvis det hadde vært mulig å lage egne diskusjonstråder i hver Chat gruppe, ville det trolig vært en mye større sjanse for at brukerne hadde sett nytten.

En annen utfordring som Microsoft må ta tak i er å få samkjørt sine produkter med sosial funksjonalitet. Yammer, SharePoint og Lync persistent Chat har overlappende funksjonalitet og vi får ingen klare signaler om i hvilken retning de ønsker å gå med produktene. SharePoint har fungert godt som intranett, prosjektstyringsverktøy og dokumentdeling, men den sosiale delen ble ingen suksess hos oss. Dette til tross for godt innsalg og opplæring til de ansatte. Det samme gjelder nå Lync persistent Chat. Vi hører fra mange andre organsasjoner som har tatt t i bruk Yammer at den sosiale delen fungerer meget godt for brukerne og gir stor merverdi, men dette produktet er dårlig integrert med andre MS produkter.

Kanskje en ny plattform med det beste fra SharePoint og Yammer samt muligheter for kobling mot Lync, hvor Lync persistent Chat fases ut? Som erstatning kan man koble Lync klienten mot den sosiale delen fra den nye plattformen og delta i dialog fra Lync klient eller Web?

Microsoft er kjent for sine godt integrerte løsninger og det er på høy tid de også tar tak på dette område.

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

2 svar til Test av Lync Persistent Chat.

  1. Lars Erik Norum sier:

    Kay Morten har et godt poeng i at flere av våre løsninger fremstår noe for segmenterte.

    «Nye Office» vil derfor integrere de ulike løsningene for Enterprise Social på langt bedre måte enn i dag. Anbefaler at den som er interessert i innsikt i prinsippene bak utviklingen å se hele presentasjonen til Jared Spataro fra Sharepoint konferansen forrige uke.

    http://channel9.msdn.com/Events/SharePoint-Conference/2014/SPC112

    Ellers er det bare å kontakte meg for en prat.

    mvh
    Lars Erik

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s