3 forbedringer som må til i Lync for våre studenter.

frustratedstudentSiden 2011 har vi brukt Lync som et verktøy i undervisning, student samarbeid og veiledning. Lærere og studenter har stort sett vært fornøyd og mange studenter har fått en meget fleksibel studenthverdag. De har samtidig fått nærhet til lærer og medstudenter uavhengig av sted. Volumet har økt betrakelig dette året hvor nå 20- 30% av våre ca. 4500 studenter bruker Lync i en eller annen form. I denne forbindelse har det dukket opp 3 utfordringer som skaper frustrasjon blant studentene. Trolig er disse utfordringene ikke noen stort problem for Microsoft å løse og det bør gjøres så fort som mulig.

1. Time-out på 10 minutter i webklient med Lync konferanse mot Office 365.

Med det store volumet studenter ble det har vi ikke kapasitet til å hjelpe de med installasjon og innlogging til Lync klienten. De fleste studentene deltar derfor i undervisning og gruppearbeid fra Web klient. Problemet er at når alle er logget inn med webklienten blir alle kastet ut etter 10 minutter hvis det ikke deles innhold. Det skaper stor frustrasjon når studentene blir kastet ut gang på gang. Dette er en by design sak i Office 365 som må endres.

2. Mulighet for å delta som gjest fra Lync fullklient til Windows og Mac

Studentene har nå mulighet til gratis å laste ned Office 2013 pakken som også inkluderer Lync 2013 klient. Hvis de så skal delta i Lync konferanse dukker Lync klienten automatisk opp når de trykker på møtelenke. Pålogging til Lync krever at de først legger inn e-post adresse for så å legge inn studentnummer på brukernavn. Dette gjør at mange får problemer og dermed ikke får deltatt på undervisning. Hvis Microsoft på samme måte som de har gjort for mobilklientene gjør det mulig å delta som gjest er denne utfordringen løst.

3. Når man klikker på konferanselenke er det ofte tilfeldig om konferanse åpens i Lync klient eller web versjon.

Hvis man har Lync klient installert og klikker på en vanlig konferanselenke skal konferansen åpens i Lync. Ting oppfører seg ikke konsekvent da det for noen brukere i stedet åpnes i web versjonen. Dette er avhengig av nettleser og ofte versjon av nettleser. Vi har ingen kontroll over hvilket utstyr og nettleser studentene sitter på og det blir derfor vanskelig å hjelpe og frustrasjon hos studentene. Microsoft må lage en mer robust start av konferansene slik at ting oppfører seg konsekvent uavhengig av nettleser og versjon.

Til slutt.
Vi er meget godt fornøyd med Lync som Unified Communications løsning til ansatte og studenter. De tre sakene over har derimot vedvart over tid da det kanskje ikke er noen stort problem i bedriftsmarkedet. Som sagt er det trolig ikke store sakene å løse for Microsoft, men det har stor betydning for våre studenter som er i BYOD verden. Her har vi helt andre utfordringer enn for de ansatte som er et mindre antall og hvor vi har bedre kontroll på deres utstyr.

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Ett svar til 3 forbedringer som må til i Lync for våre studenter.

  1. You suggested this really well.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s