Blir HINT Norges mest fleksible høgskole?

SmartromHINT satser stort på tekniske løsninger som gir studenter og lærere fleksibilitet. Prosjektet «Campus i skyen» har pågått en periode og vi er nå i ferd med å digitalisere alle undervisningsrom. Rommene vi kaller Smartrom gir like muligheter for studenter som deltar via nett som de i klasserom. Det betyr at de ser og hører foreleser, får krystallklart bilde av det som skrives på tavle og presenteres, kan stille spørsmål muntlig eller via Chat og kan delta i diskusjoner i klasserommet. I løpet av høsten vil 40 klasserom og auditorier bli Smartrom og målet i prosjektet er alle 70 undervisningsrom på våre 4 campus.

Et mindre antall slike rom har vært med oss en periode og en del studier har begynt å utnytte mulighetene. Her er noe av fleksibiliteten de har oppnådd:

  • Studentene har fått frihet til å delta på undervisning i klasserom eller på nett.
  • Studier har samkjørt undervisning mellom heltid- og deltidskull og spart tid og ressurser. Heltid var i klasserom og deltid på nett.
  • Studenter som på grunn av graviditet, helseproblemer, flytting eller annet har likevel kunnet fullføre studiene ved i større grad å delta via nett.
  • Gjesteforelesere fra Norge og utland har via nett forelest til klasse fysisk tilstede.
  • Studenter har via opptak fått repetert eller sett undervisning de gikk glipp av live.
  • Lærere på Namsos har samtidig undervist i klasse fysisk tilstede på Namsos, klasse fysisk tilstede i rom på Stjørdal og studenter på nett.
  • Lærere har kunnet gjennomført undervisning på annen campus selv om de var forhindret av å reise i mellom.
  • Studenter har via nett tatt fag i annet kull sammen med studenter fysisk i klasserom.
  • HINT lærere på reise, hjemmekontor eller annet sted har hatt undervisningssøkt.
  • Osv.

Se en presentasjon av prosjektet er og hvilke muligheter det gir her Campus i skyen presentasjon

De tekniske løsningen har blitt utviklet i tett samarbeid mellom IT, studenter og lærere som underveis har brukt løsningene i sin undervisning. Vi startet med å prøve å formidle det som foregikk i klasserommene med analoge tavler via dyrt kamera og lydutstyr, men kvaliteten ble ikke god nok. I den endelige løsningen er analoge tavler erstattet med Smartboard. Lync er en annen sentral komponent i løsningen og brukes både til live kommunikasjon og opptak av forelesninger. Smartrom er det siste tilskuddet til en allerede sterk satsning på bruk av Lync til undervisning og samarbeid. Lærere og studenter kjenner derfor denne delen av løsningen godt.

En slik satsning uten et sterk IT-teknisk og IKT-pedagogisk støtte ville vært garantert fiasko. Det er derfor opprettet en ny IKT-pedagogisk avdeling som nå kurser fagansatte i hvordan utnytte mulighetene. I tillegg er IT-avdelingen styrket slik at vi kan gi god brukerstøtte og være proaktiv i drift av løsningen.

De fleste lærere er nå i ferd med å gjennomføre kurs i bruk av Smartrom. Dette i tillegg til erfaringsutveksling med de mange som allerede har utnyttet mulighetene gjør oss optimistiske. At den digitale satsningen er bestemt og drives fra toppen er også til god hjelp.

Det er selvsagt opp til hvert enkelt studie hvordan de legger opp undervisningen, men vi har tro på at vi kan bli ledende i Norge på å tilby fleksibilitet tilpasset den enkelte student og lærer.

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s