Utrullingsplan

Utrullingsplan

Forberedelser til utrulling: (november – desember 2010)

  • Umoe IKT bistår med design av Lync løsning.
  • HINT klargjør nettverk, DNS, sertifikater, lisenser og servere slik at det er klart for installasjon av Lync
  • Umoue IKT bistår med installasjon av Lync
  • TDC i samarbeid med Umoue IKT, Uninett og HINT får på plass SIP trunk og mulighet for mobilintegrasjon.
  • Microsoft bistår ved eventuelle tekniske utfordringer eller andre spørsmål som dukker opp.
  • Microsoft i samarbeid med Umoue IKT og TDC verifiserer at løsningen er satt opp etter beste praksis.

Fase 1: (desember – mars 2011)
• Utrulling av Lync klient til IT-tjenesten, administrativ og faglig ledelse, kommunikasjons seksjon samt enkelte andre ansatte/enheter med stort behov.
• Lync 2010 klient på desktop innføres med følgende tjenester:
– Tilgjenglighetsstatus (prescense)
– Chat
– Videokonferanse
– IP fasttelefoni
– Mobilintegrasjon med single number reach og mobil prescense.
– Voicemail via Exchange 2010 UC rolle. (Exchange 2010 er eget prosjekt)
– Telefonkonferanse
– Attendee og web klient for video/telefon konferanse mot eksterne brukere.
– Åpning mot eksterne OCS/Lync og MSN brukere.
• Utrulling av Polycom CX5000 Roundtable med minimum 1 stk. pr. Campus.
– Rommene settes opp med stasjonær pc slik at også brukere uten Lync klient kan benytte utstyr.
• Erstatte dagens Trio IT-hjelp nummer med Lync 2010 responce Group
• Pilottest av Lync 2010 for studenter via Office 365 (Live@EDU)
• Pilottest av fjernundervisning via Lync 2010

Fase 2: (mars -mai 2011)
• Utrulling av Fase 1 tjenester til samtlige ansatte.
• Erstatte HINT Trio sentralbord med Lync 2010 response group og Attendant klient.
• Innføring av frittstående Lync telefoner der det er nødvendig.
– Felleskontor, åpne områder samt brukere med spesielle behov.
• Sharepoint 2010 innføring med kompetansesøk integrasjon (Eget Sharepoint 2010 prosjekt)
• Integrasjon mellom Tandberg/Polycom videokonferanse og Lync 2010
• Pilottest av fjernundervisning via Lync 2010 mot Tandberg/Polycom videokonferanse.
• Forsøk på ordinær undervisning / veiledning for en begrenset gruppe studenter / lærere.

Fase 3: (mai – desember 2011)
• Utrulling av Office 365 (Liv@EDU) for alle studenter.
• Innføring av fjernundervisning via Lync 2010 for enkelte fag.
• Utfase lokal PBX og tilhørende apparater/utstyr.
• Utfase Nortel IP telefoner
• Utfase Trio (kan forlenges utover i 2012)

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s